Saturday, March 4, 2017

توهمی بنام کارآفرینی در صنف لوازم آشپزخانه


گاهی می شنوم که افرادی که روحیه ی کارمندی دارند و به هیچ عنوان جنسشان از جنس کارآفرینی و کار و کسب خصوصی نیست با امیدهای واهی وارد فضای کار و کسب می شوند و متأسفانه هزینه های سنگینی را هم می پردازند.
بزرگوار! قرار نیست همه ی آدمهای جامعه کارآفرین شوند، قرار نیست دولت کم کاری های خودش را این بار به بهانه ی "توهمی بنام کارآفرینی" به گردن بخش خصوصی بی اندازد.
من در صنف لوازم آشپزخانه ده سال است که بصورت مستمر فعالیت می کنم و قبل از  آن هم سالها در رشته های مختلف کار کرده ام، از شاگردی مغازه شروع کرده ام و پله به پله تمام مقاطع را تجربه کرده ام و امروز دارم کار و کسب خودم را توسعه می دهم.
موضوعی که اذیت کننده است این است که در سال 95 چندین نفر را مشاهده کرده ام با خودشان فکر می کنند که شرکت پخش مویرگی زدن که کاری ندارد! یک انبار اجاره می کنیم و یک ماشین ایسوزو هم می اندازیم کنارش و تمام!!!
چند تا کارگر افغانی هم که بگیریم پول هایمان را پارو می کنند(دلیل اینکه کارگر افغانی می گویم این است که برادران افعانی در صنف پخش عمده لوازم آشپزخانه که ما فعالیت می کنیم همکاری زیادی دارند وگرنه من دوستان افغانی دارم که الحمدالله موفقیت هایشان خیلی خیلی بیشتز از خود من است.)

بگذریم؛ دارم در مورد موضوعی صحبت می کنم که درد و بلای فضای کار و کسب ما ایرانی ها شده است،
چند وقت پیش در اینستاگرام از زبان معلم عزیز بازاریابی آقای دکتر درگی شنیدم که می فرمودند: "شرکت های دولتی را به چالش کمک به شرکت های خصوصی دعوت می کردند"
بزرگوار! این ماجرا یک شو نیست، دکتر درگی هم شومن نیستند، این درد کار و کسب های امروز بخش خصوصی است، اگر نجنبیم همین دکان شیشه شکسته را هم خاک برسر می کنند.
می ترسم از وضعیت کاسب های قدیمی که وقتی افتخار دارم در کنارشان به ایستم بیشترشان می گویند: راضی هستیم حتی به قیمت پایین تر دارایی مان را بفروشیم پول را بگذاریم بانک تا سودش را بگیریم.
من در مورد صنف خودم صحبت می کنم، تخصص صنوف دیگر را ندارم و هر چیزی که بگویم می شود شبیه تحلیل های خودمانی که در تاکسی های قدیم با هم حرفش را می زدیم(از آن جهت می گویم تاکسی های قدیمی که الآن با سرویس اسنپ و تاپسی صنف تاکسیرانی هم دارد کاغذش پیچیده می شود، هر چند تقصیر مدیران خودشان بوده ولی طبق معمول پایین دست ها هزینه ی اشتباهات بالادستی ها را داده اند.)

ادامه ی مقاله در : https://goo.gl/uC7qul





No comments:

Post a Comment